روستای وردیج و واریش

روستای وردیج و واریش

روستای وردیج درغرب تهران و قلب منطقه 22 یکی از روستاهای بسیارخوش آب و هوا و زیبایی است که سالانه گردشگران زیادی برای دیدن این روستای زیبا راهی این منطقه می‌شوند. این روستا در کنار ارتفاعات کن است. که به دلیل ارتفاع بالایی که نسبت به سطح دریا دارد، آب و هوایی سرد را به خصوص در فصل زمستان به خود می‌بیند. از طرفی بارش‌های زیادی که در منطقه رخ می‌دهد باعث شده تا طبیعتی بسیار زیبا و سرسبز و پر طراوت را در فصل‌های گرم تابستان داشته باشد. همچنین قرار گرفتن آن در دامنه ارتفاعات جلوه زیبایی به روستا داده است که از جمله مناظری هست که حسابی حس و حال خوبی را به شما می‌دهد.

در مسیر این روستا آبشارهای طبیعی و صخره‌های مجسمه شکل آن‌قدر زیباست که حالتی منحصر به فرد به این روستا داده است. قدمت چندین میلیون ساله روستا و شکل ظاهری و زیبای صخره‌ها که دارای حفره‌ها بزرگ و کند و کاوهایی در درون خود هستند، نشان دهنده از آن است که این منطقه تقریبا بالای ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال قدمت دارد.

روستای وردیج و واریش

چرا تیم مسکن بزرگ چیتگر بازدید از روستای وردیج تهران را به شما پیشنهاد می‌کند؟

- به دلیل طبیعت زیبا و بکر روستا

- کوچه پس کوچه های قدیمی و جذاب روستای وردیج تهران

- دشت‌های پر گل و سرسبز امکان کوهنوردی در اطراف روستا

- دیدن روستای واریش در نزدیکی روستای وردیج

- باغ و بوستان های فراوان در روستا

- آب و هوای بی نظیر

- کمپ زدن کنار چشمه‌ها و آبشارهای نزدیک روستا

ما چگونه  می توانیم به روستای زیبای وردیج سفر کنیم؟

مسیر دسترسی به جاده وردیج و این مکان خوش‌آب‌وهوا در میان جاهای دیدنی تهران، از اتوبان خرازی و همت می‌گذرد. فاصله این روستا تا تهران کلا۴۰ کیلومتر است. پس حتما از این فرصت دیدنی استفاده کنید.همچنین از خروجی جاده وردیج در اتوبان خرازی تا رسیدن به این روستا حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارید. برای گشت و گذار در طبیعت این روستا میتوانید خودروی شخصی خود را پارک کرده و از طبیعت بکر آن در مسیر پیاده لذت ببرید.

روستای دیدنی وردیج چه جاهای دیدنی دارد؟

در این روستای زیبا جاذبه‌ های پر رمز و رازی وجود دارد که با سفر به آن می توانیم از آن ها لذت ببرید. یکی از این جاذبه ها دامنه ارواح سنگی در مسیر دسترسی به این روستا است. که متشکل از سنگ‌هایی با اشکال عجیب و غریب که افراد محلی صخره‌های آن را به نام آدمک جنیان می‌شناسند. این افراد معتقدند قبلاً قلعه‌ای در این کوهستان بوده است که این سنگ‌ها بقایای آن هستند. برخی دیگر از مردم کهن هم از این قلعه و صخره‌ها افسانه‌ها ساخته‌اند. نام دیگر این منطقه، دامنه‌ی ارواح سنگی است. علت جذاب بودن شهرت زیاد این دامنه، اشکال بسیارعجیب سنگ‌ها و صخره‌های آن است که بسیاری از این سنگ ها و صخره ها شباهت زیادی به بدن و سر جانوران دارد. از همین رو افسانه‌های بسیاری وجود دارد که حاکی از آن است که، این سنگ‌ها در واقع حیوانات و جانورانی هستند که در طول زمان تبدیل به سنگ شده‌اند. برخی مردم نیز این سنگ‌ها را بقایای قلعه‌ای سنگی می‌دانند. با این وجود، زمین‌شناسان معتقدند که این ارواح سنگی در واقع تنها بر اثر فرسایش در طول زمان به وجود آمده‌اند، پیدایش آن‌ها کاملاً طبیعی و بدون دخالت انسان است و تقریبا ما بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار سال فرسایش بر اثر آب و باد باعث به وجود آمدن و تبدیل به این اشکال عجیب شده است. با این همه با بازدید از این ارواح سنگی و با استفاده از قوه‌ی تخیلمان می‌توانیم در ذهنمان اشکال عجیب و ترسناکی را مشاهده کنیم و کمی هیجان بیشتر را چاشنی سفرمان کنیم!

از روستای زیبای وردیج منطقه گردشگری 22 تهران که گذر کنید به روستای زیبای دیگری به اسم واریش می‌رسیم. این روستا از وردیج هم سرسبزتر است و باغ‌های آلو، و شاتوت و گیلاس در همه جای این روستای زیبا به چشم می‌خورد. چشمه واریش و آبشارهای مختلفی که در اطراف آن وجود دارند از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه 22 هستند. روستای واریش در انتهای جاده آسفالتی وردیج - واریش قرار دارد. ارتفاع این روستا تقریبا حدود ۴۰۰ متر از ارتفاع روستای وردیج بیشتراست و به همین علت هوای آن به مراتب از روستای وردیج سردتر و خنک تراست و در فصل زمستان دسترسی به آن بسیار دشوار می شود. سرمای این روستا در فصل زمستان به شکلی است که بسیاری از ساکنان این روستا در فصل زمستان در این روستا نمی‌مانند و مهاجرت می کنند. همان‌طور که گفتیم این روستا سرسبزتر از روستای وردیج است و حفظ سرسبزی و پاکیزگی آن به شدت برای ساکنان روستای واریش مهم و ضروری است به طوری که مسافرین این روستا باید برای ورود به این روستا مبلغی را به عنوان ورودی، که برای حفظ تمیزی روستا هزینه می‌شود، پرداخت کنند. کیسه‌ی زباله‌ای نیز به مسافران داده می‌شود تا زباله‌های خود را درون آن بریزند تا زباله های خود را در دامان طبیعت رها نکنند. همچنین شعار " این روستا رفتگر ندارد، زباله را ببرید." بر دیوارهای واریش قابل مشاهده است. در ورودی روستا تابلویی برای راهنمایی به سمت چشمه‌ی واریش وجود دارد که تأمین‌کننده‌ی اصلی آب آشامیدنی این روستاست. این چشمه که دارای آبی گوارا و خنک است از جاذبه‌های مهم این روستای زیبا به شمار می‌آید. در فصل بهار و همچنین دراردیبهشت ماه این روستای سرسبز مملو از گل‌های زیباست که بازدید از آن برای گردشگران این منطقه بسیار جذاب و دلپذیر می شود.

روستای وردیج و واریش

آبشارهای لت مال هم از دیگر جاذبه‌های این روستای گردشگری است. دیدن قله پهنه سار و کوهنوردی و صخره‌نوردی و دیدنی در آن هم خالی از لطف نیست. رودخانه‌های فصلی و چشمه‌های زیادی از این کوه و دامنه‌های آن می‌خروشند و بر زیبای محیط می‌افزایند. پشت پهنه حصار پر از گل و سبزه است که اکثر گردشگران دیدن آن را در برنامه خود می‌گذارند تا ساعاتی هم در این دشت زیبا بگذرانند.

"لت" در زبان محلی به معنی سنگ و "مال" به معنی مالیده شدن است. نام‌گذاری این  آبشارها به نام لت‌مال به دلیل برخورد آب این آبشار به سنگ‌هاست. آبشارهای لت‌مال دارای سه ‌آبریز هستند که بلندترین آن‌ها ۳۵ متر ارتفاع دارد و دو آبشار دیگر ارتفاعی در حدود ۵ متر دارند. این آبشارهای پلکانی در اواخر زمستان و اوایل بهار بسیار پرآب هستند. همچنین رودخانه‌های فصلی این منطقه نیز از اواسط زمستان تا اواخر بهار جریان دارند و فضای آبشار را زیباتر و دل‌انگیزتر از قبل می‌کنند. برای رسیدن به این آبشارهای زیبا و این فضای شگفت‌انگیز باید حدود یک ساعت از جاده‌ی اصلی پیاده‌روی کنید.

همچنین ارتفاعات پهنه حصار در این منطقه نیز از مناطق موردعلاقه‌ی کوهنوردان است. پهنه حصار در ارتفاعات بخش کن در ۷۰ کیلومتری وردیج قرار دارد و دارای ارتفاع ۳۳۷۵ متری از سطح دریاست. این قله‌ی همیشه برفی مقصد کوهنوردان بسیاری است. رودی نیز در این منطقه جاری است. این رود که در نهایت به رودخانه‌ی بزرگ کن می‌ریزد در مسیر خود نیز آبشار سنگان را به وجود می‌آورد. بلندترین قله‌ی این منطقه پهنه سار یا پهنه حصار نام دارد و با نام‌های دیگری پشته بند و گندم‌چال نیز شناخته می‌شود. بعد از این قله‌، قله‌ی چشمه شاهی که در بخش جنوبی قرار دارد، از ارتفاعات محبوب و معروف این منطقه است..

در دشت پهنه حصار و در نزدیکی روستای واریش، امامزاده بی‌بی زرین قمر قرار دارد. این امامزاده به عنوان پناهگاه و استراحتگاه کوهنوردان و گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. امامزاده بی‌بی زرین قمر دارای دو اتاق است که یک اتاق آن شامل مقبره‌ی بی‌بی زرین قمر و اتاق دیگر آشپزخانه و استراحتگاهی برای کوهنوردان است. بی‌بی زرین قمر را از خواهران امام رضا (ع) می‌دانند که هنگام فرار از دست حاکمان وقت به این کوه پناه آورده است.

چه زمانی به وردیج سفر کنیم؟

بهترین زمان برای سفر به این منطقه‌ی زیبا، اواسط بهار تا اوایل پاییز است. همان‌طور که گفتیم این منطقه‌، یک منطقه‌ی کوهستانی است، به همین دلیل دارای آب و هوایی سرد و رو به معتدل است و با اینکه زمستان‌های آن بسیار سرد و برفی است، در بهار و تابستان آب و هوایی خنک و معتدل برای گردشگری دارد. در بهار این منطقه بسیار سرسبز و مملو از گل‌ها و و شکوفه‌های بهاری و زیباست و رودخانه‌های فصلی آن بسیار پر آبند. که همین جاذبه ها این روستا را بسیار دیدنی و جذاب کرده است. در تابستان نیز وردیج هوای مطبوع و خنکی دارد و بسیاری از گردشگران برای دوری از هوای گرم پایتخت به این منطقه می‌آیند. پس پیشنهاد تیم ما این است که به این مناطق با صفا و دیدنی حتما سر بزنید.