آپارتمان هایی لوکس در آسمان: با پنت هاوس ها و ویژگی های مهم آنها آشنا شویم!

آپارتمان هایی لوکس در آسمان: با پنت هاوس ها و ویژگی های مهم آنها آشنا شویم!

با شنیدن نام پنت هاوس، بدون شک به یاد آپارتمان های فوق لوکس، بزرگ، دلباز و مدرنی می‌افتیم که در بالاترین نقطه برج های بلند شهرها قرار دارند و ساکنان آنها معمولا میلیاردرها و سلبریتی های بزرگ و معروف هستند. پنت هاوس ها برای اولین بار در دهه 1920 میلادی و پس از رونق اقتصادی کشور آمریکا، پا به عرصه وجود گذاشتند. در آن زمان، برج سازان نیویورک بالاترین طبقه از برج های سر به فلک کشیده خود را تحت عنوان پنت هاوس به پولداران نیویورکی می فروختند. مهم ترین علت موفقیت این آپارتمان ها نیز منظره تمام جهت و 360 درجه ای بود که معمولا در شهر نیویورک به راحتی به دست نمی آمد.

پیش خرید و خرید آپارتمان

یکی از قدیمی ترین پنت هاوس ها متعلق به مونتروز نست است. این پنت هاوس دوبلکس با مساحت 465 متر مربع در خیابان پارک شهر نیویورک قرار دارد. این پنت هاوس شامل یک سالن رقص، اتاق نقاشی، کتابخانه و سالن بزرگ است و مهمانی های بسیار  مجللی با حضور صاحبان مجله هایی مانند  Vouge و Vanity Fair در آن برگزار شده است. یکی دیگر از پنت هاوس های معروف شهر نیویورک نیز در خیابان پنجم این شهر قرار دارد و متعلق به صاحب یک شرکت پست معروف در آمریکا می باشد. این پنت هاوس سه طبقه دارای 54 اتاق است و در سال 1925 میلادی ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: خرید و پیش خرید آپارتمان در شهرک مسکونی چیتگر

پس از موفقیت پنت هاوس ها در مارکت آمریکایی، حضور این خانه های فوق لوکس را در سایر کشورها و شهر های بزرگ دنیا، مانند هنگ کنگ، لندن، لس آنجلس و توکیو، نیز شاهد بودیم؛ اما چرا پنت هاوس ها مهم و گران قیمت هستند؟ چه پارامترهایی در طراحی یک پنت هاوس، آن را از سایر خانه های لوکس و مجلل متمایز می کند؟ در ادامه مقاله به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد.

پنت هاوس

توقف بعدی: خانه ای در آسمان!

واژه پنت هاوس در گذشته و پیش از انقلاب دهه 1920 میلادی در صنعت ساخت و ساز، به خانه های کوچک احداث شده در پشت بام یک ساختمان گفته می شود. این خانه ها معمولا دارای یک فضای بیرونی و منظره ای زیبا بودند که به واسطه قرار گیری در بالاترین طبقه ساختمان، به وجود می آید. امروزه اما واژه پنت هاوس برای خانه های لوکسی به کار برده می شود که در طبقه آخر یا چند طبقه آخر هر ساختمان بلند احداث می شوند. عبارت پنت هاوس در بسیاری از موارد تنها یک تکنیک بازاریابی برای جلب توجه خریداران و اجاره کنندگان در بازار مسکن است و آپارتمان های طبقات آخر هیچ وجه تمایزی با سایر واحد های ساختمان ندارند. این در حالی است که برخی از برج ها در طراحی آپارتمان طبقه آخر خود، دقت و توجه ویژه ای به خرج می دهند تا یک آپارتمان لوکس و خاص را طراحی کنند.

در ساختمان های مدرن امروزی، پنت هاوس ها لزوما در طبقه آخر جانمایی نمی شوند، بلکه طراحان و سازندگان با تمرکز بر روی امکانات و ویژگی های لوکسی که یک پنت هاوس به طور استاندارد باید از آن بهره مند باشد، اقدام به طراحی این آپارتمان ها می کنند. یک پنت هاوس باید دارای طراحی مدرن، امنیت بسیار بالا، امکانات لوکس، فضای بزرگ، پنجره های بزرگ، منظره نفس گیر و متفاوت، یک ورودی خصوصی و پارکینگ و فضای سبز اختصاصی باشد. در لیست بلند امکانات لوکس پنت هاوس ها، هیچ قید یا تاکیدی بر روی قرار گرفتن بنا در طبقه آخر وجود ندارد.

پنت هاوس

چرا پنت هاوس ها مهم و متمایز هستند؟

در گذشته، پنت هاوس ها تفاوت چندانی با واحد های معمولی در یک ساختمان نداشتند. در آن زمان، پنت هاوس ها تنها خانه های بزرگی بودند که شاید یک یا دو اتاق خواب اضافی، اتاق کار و یک بالکن بزرگ داشتند. صرفا به واسطه قرار گرفتن در آخرین طبقه، افراد آن ها را به عنوان پنت هاوس معرفی می کردند. این در حالی است که یک پنت هاوس، امکانات و تعریف های مشخص و استانداردی دارد که بر اساس آنها سنجیده و معرفی و می شود. ارزش نهایی پنت هاوس نیز با توجه به این امکانات مشخص می شود. بنابراین به هنگام سرمایه گذاری بر روی این خانه های فوق لوکس و اقدام به خرید یا اجاره آن ها، قدم اول آشنایی با امکانات و امتیاز های استانداردی است که یک پنت هاوس باید داشته باشد. عدم وجود چنین امکاناتی، بر ارزش نهایی ملک اثر گذار خواهد بود و این پارامتری است که در معاملات باید بدان توجه شود. ما در ادامه، برخی از این امکانات استاندارد را معرفی خواهیم کرد:

موقعیت مکانی: مهمترین و بارزترین ویژگی یک پنت هاوس، موقعیت مکانی آن است. به هنگام سرمایه گذاری بر روی این خانه های لوکس، باید هدف خود را از خرید یا اجاره آنها تعیین کنید. آیا شما به دنبال یک خانه دائمی هستید یا یک پاتوق برای تعطیلات خود می خواهید؟ آیا صرفا به دنبال سرمایه گذاری در بازار مسکن هستید؟ برگ برنده در معاملات پنت هاوس، خاص بودن خانه و موقعیت مکانی آن است. افرادی که به دنبال خرید یا اجاره پنت هاوس هستند، می خواهند بر روی ملکی سرمایه گذاری کنند که مشابه آن وجود نداشته باشد. بنابراین انتخاب پنت هاوس هایی در کنار دریا، رودخانه، جنگل و یا بهترین محله های شهر، می تواند سرمایه گذاری مناسبی محسوب شود. همچنین موقعیت مکانی خانه برای دسترسی به امکانات و محل کار، امنیت محله ای که پنت هاوس در آن قرار گرفته است و همچنین نزدیکی به آتش نشانی و بیمارستان ها، در ارزش ملک اهمیت بسیار زیادی دارد.

مهمترین و بارزترین ویژگی یک پنت هاوس، موقعیت مکانی آن است

حریم خصوصی ملک: ساکنان پنت هاوس ها معمولا افراد ثروتمند، سیاستمداران و افراد مشهور هستند. بنابراین امنیت و حریم شخصی برای آنها اهمیت بسیار زیادی دارد و این تمام چیزی است که یک پنت هاوس می تواند فراهم کند. قرار گرفتن در بالاترین طبقه یک ساختمان، تا حد زیادی از سر و صدای همسایه ها و خیابان می کاهد. در بدترین حالت، پنت هاوس ها ممکن است در یک طبقه برج با یک الی دو واحد دیگر مشترک باشند که در صورت ساخت اصولی بنا، این اشتراک سر و صدای زیادی را برای ساکنین پنت هاوس ایجاد نمی‌کند. همچنین پنت هاوس ها شامل فضای باز اختصاصی، سالن بدنسازی، استخر و سایر امکانات رفاهی مخصوص هستند که می توانند به حفظ حریم خصوصی ساکنین پنت هاوس کمک کنند. بسیاری از پنت هاوس ها دارای ورودی مخصوص، آسانسور اختصاصی، پارکینگ اتومبیل و دربان مخصوص هستند. در این شرایط، ساکنین پنت هاوس برای ورود و خروج نیازی به انتظار برای آسانسور ندارند و حریم خصوصی آن ها حفظ می شود.

منظره: همه ما به دنبال داشتن خانه هایی با منظره زیبا هستیم اما حتی زیباترین منظره در خانه های معمولی، با دید 360 درجه پنت هاوس ها نمی توانند رقابت کنند. زمانی که این منظره با فضای خارجی اختصاصی در یک برج ترکیب شوند، می توانند ارزش ملک را به شکل قابل توجهی بالا ببرند و این همان چیزی است که پنت هاوس ها به واسطه آن شناخته می شوند. پنت هاوس هایی با دید 360 درجه در تمام طول روز، نور طبیعی خورشید را دارا هستند و منظره های زیبا و شگفت انگیزی را می توان از اتاق های مختلف آنها تماشا کرد. با این حال طلوع و غروب های تماشایی می توانند هزینه برق مصرفی ملک را افزایش دهند و به همین دلیل است که استفاده از تکنولوژی های مدرن و همچنین پنجره های دو جداره یا چند جداره در ساخت پنت هاوس ها، اهمیت بالایی دارد.

پنت هاوس و منظره 360 درجه

اتاق خواب ها: پنت هاوس ها معمولا بیش از سه یا چهار اتاق خواب دارند. تمامی اتاق خواب ها مجهز به سرویس و کمد های مجزا هستند. اتاق خواب مستر پنت هاوس یکی از مهم ترین بخش ها در طراحی این ملک به شمار می رود. اتاق خواب های مستر پنت هاوس معمولا دارای سرویس اختصاصی و فضای باز اختصاصی هستند و مساحت آن ها از سایر اتاق های پنت هاوس بزرگ تر است. پنت هاوس ها می توانند بیش از یک مستر داشته باشند.

پارکینگ اختصاصی: یکی از مهم ترین ویژگی های پنت هاوس، داشتن پارکینگ اختصاصی است. این اصلی است که شاید به آن توجه نشود، اما در ارزش نهایی پنت هاوس اهمیت بسیار زیادی دارد. پنت هاوس ها معمولا باید فضای پارک برای ساکنین خانه و همچنین مهمان های احتمالی، در اختیار داشته باشند. این امر به ویژه برای پنت هاوس هایی که در مناطق شلوغ و پررفت و آمد شهر قرار دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. در چنین مناطقی معمولا محدودیت هایی برای پارک ماشین ها وجود دارد و این امر می تواند برای ساکنین پنت هاوس و مهمان های آن ها، چالش هایی را ایجاد کند. پنت هاوس های پیشرفته دارای امکان پارک زیر زمینی ماشین هستند و برخی دیگر، امکان پارک ماشین در آسانسور اختصاصی پنت هاوس را برای ساکنین فراهم می کنند.

پنت هاوس های پیشرفته دارای امکان پارک زیر زمینی ماشین هستند

نور طبیعی و سقف های بلند: یکی از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی های پنت هاوس های درجه یک، طراحی اصولی به منظور بهره مند شدن از نور طبیعی و جریان هوای مناسب است. سقف های بلند، ارتفاع اضافی و همچنین پنجره های بزرگ پارامتر هایی هستند که ضمن ایجاد یک فضای داخلی دلچسب و بزرگ، می توانند نور و جریان هوای طبیعی را به فضای داخلی منتقل کنند.

امنیت ملک: همانطور که پیش تر اشاره شد، ساکنان پنت هاوس ها معمولا افراد خاصی هستند که امنیت و حریم خصوصی برایشان اهمیت ویژه ای دارد. بدیهی است که امنیت یک پنت هاوس، پارامتری کلیدی و مهم در ارزش نهایی آن است. جانمایی صحیح پله های فرار، استفاده از تکنولوژی های مدرن در طراحی سیستم اطفای حریق خودکار، دوربین های مداربسته، نگهبان و ورودی مخصوص و همچنین جانمایی صحیح ملک از جمله پارامترهایی هستند که می توانند به افزایش امنیت یک ملک کمک کنند.

آینده سرمایه گذاری بر روی پنت هاوس ها

با گذشت تقریبا 100 سال از آغاز حضور پنت هاوس ها در بازار املاک در جهان، به نظر می رسد سرمایه گذاری بر روی این دسته از خانه های لوکس، امن تر از سرمایه گذاری بر روی ملک های معمولی است. آمار نشان می دهد که هر ساله، میزان خرید و فروش پنت هاوس ها چیزی در حدود 10 الی 15 درصد بیشتر از املاک معمولی است و به نظر می رسد این دسته از خانه های لوکس کمتر از خانه های معمولی، تحت تاثیر نوسانات بازار قرار می گیرند.

خریداران و فروشندگان پنت هاوس ها، قشر خاصی از جامعه هستند که قدرت مالی کافی برای انجام معاملات را دارا هستند و معمولا بحران های اقتصادی تاثیری بر میزان درآمد آن ها نمی گذارد. بنابراین، رقابت برای خرید پنت هاوس در سطحی متفاوت از آنچه که برای یک خانه معمولی در جریان است، اتفاق می افتد. از سویی دیگر، پنت هاوس ها معمولا خانه های خاص و منحصر به فردی هستند که نمونه مشابهی ندارند و بخش بزرگی از ارزش و قیمت آن ها به واسطه ویژگی های خاص طراحی و ساخت آن ها است. در بسیاری از موارد، خرید یک پنت هاوس مانند خرید یک تابلو نقاشی بسیار نفیس است. همانطور که نوسانات بازار اقتصاد بر روی ارزش تابلو تاثیر چندانی ندارد، بدیهی است که این شرایط، تاثیر چندانی را متوجه ارزش پنت هاوس ها نیز نکند.

توقف بعدی: خانه ای در آسمان!

خرید پنت هاوس، در نهایت به معنای خرید یک سبک زندگی است. با این حال هر ملکی که در بالاترین طبقه برج قرار گرفته باشد، یک پنت هاوس محسوب نمی شود و این نکته مهمی است که به هنگام خرید و سرمایه گذاری بر روی این سری از خانه های لوکس باید بدان توجه شود. بر اساس تعریف های استاندارد موجود، پنت هاوس ها باید بتوانند امنیت و حریم خصوصی ساکنان خود را تامین کنند، نور طبیعی و جریان هوا را به فضای داخل خانه بکشاند و ضمن ایجاد شرایط مناسب برای بهره مند شدن از منظره های زیبا، از تکنولوژی های مدرن و روز دنیا در طراحی و ساخت آنها استفاده شود. سرمایه گذاری آگاهانه بر روی خرید یا اجاره پنت هاوس، امنیت بالایی دارد و می تواند سود قابل ملاحظه ای را برایتان به همراه داشته باشد. تنها نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است: هر چقدر یک پنت هاوس خاص تر و متفاوت تر باشد، ارزش نهایی آن نیز بیشتر خواهد بود!