سرمایه گذاری بر روی پنت هاوس ها: مزایا و معایب این خانه های لوکس

سرمایه گذاری بر روی پنت هاوس ها: مزایا و معایب این خانه های لوکس

مزایا و معایب پنت هاوس ها

آیا از ماندن در یک خانه معمولی خسته شده اید و دوست دارید یک سبک زندگی مدرن را امتحان کنید؟ یکی از سبک های زندگی خاص در دنیای مسکن، اپارتمان هایی بزرگ، مدرن و لوکسی هستند که معمولا در طبقه آخر برج های سر به فلک کشیده قرار دارند. پنت هاوس ها خانه های گران قیمتی هستند که مشتریان خاصی دارند. به همین سبب است که بسیاری، سرمایه گذاری در این بخش از بازار مسکن را با سرمایه گذاری بر روی یک سبک زندگی خاص برابر می دانند. خرید و زندگی در پنت هاوس اگرچه بسیار محبوب است و معمولا تحت تاثیر نوسانات اقتصادی و بازار مسکن قرار نمی گیرد، اما مزایا و معایب مخصوص به خود را نیز داراست. ما در این مقاله قصد داریم تا برخی از مهم ترین مزایا و معایب خرید یا اجاره پنت هاوس ها را بررسی کنیم.

خرید و پیش خرید آپارتمان

پنت هاوس چیست؟

پنت هاوس معمولا خانه ای در بالاترین طبقه یک ساختمان است که به طور معمول به واسطه ویژگی ها و امکانات لوکس خود، از سایر آپارتمان های برج متمایز می شود. به دلیل تقاضای زیاد برای زندگی لوکس در مناطق شهری، پنت هاوس ها شهرت زیادی پیدا کرده اند. در اصطلاح معماری، پنت هاوس به سازه ای در سقف ساختمان گفته می شود که از دیوارهای خارجی عقب تر است. این سازه ها  معمولا کل مساحت سقف را اشغال نمی کنند و اغلب در ساختمان های بلند مرتبه یافت می شوند.

پنت هاوس ها به واسطه ویژگی های لوکس و مدرن خود شناخته می شوند.

یک پنت هاوس از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

پنت هاوس نمادی از زندگی لوکس است و بدین ترتیب معمولا در ساخت آن از لوازم پیشرفته و آخرین تکنولوژی های روز دنیا، مانند بهترین اتصالات، مواد، سیستم کفپوش لوکس، سیستم گرمایش و سرمایش نوین و مدرن، استفاده می شود. معمولا پنت هاوس ها اپارتمان هایی دو یا چند طبقه هستند و مجهز به امکانات رفاهی لوکس می باشند. به عنوان مثال، پنت هاوس ها می تواند دارای استخر شنا، ورودی خصوصی یا آسانسور، سقف های بلند و طاقدار، تراس، شومینه، پنجره های بزرگ، چندین سوئیت داخلی، باغ، فضای اداری، جکوزی و موارد دیگر باشند. دسترسی به یک آپارتمان پنت هاوس معمولاً توسط یک آسانسور جداگانه فراهم می شود و ساکنان پنت هاوس می توانند به تعدادی از خدمات ساختمان مانند، رزرو سالن های اجتماع، رستوران و غیره دسترسی داشته باشند.

آیا پنت هاوس همیشه در طبقه آخر است؟

با شنیدن نام پنت هاوس، معمولا شکل یک آپارتمان لوکس در بالاترین طبقه یک برج مدرن در ذهن ما نقش می بندد؛ اما آیا تمامی پنت هاوس ها در آخرین طبقه یک برج قرار دارند؟ اگرچه پاسخ به این پرسش مثبت است و در بیشتر مواقع پنت هاوس ها در طبقات آخر یک ساختمان قرار دارند، اما با این حال باید توجه داشت که گاهی، برج سازان برای جلب مشتری بیشتر اصطلاح پنت هاوس را برای هر واحدی که در بالاترین طبقه برج قرار داشته باشد، به کار می برند. پنت هاوس ها بر اساس تعریف، ویژگی های خاصی دارند که آنها را از سایر واحد های معمولی متمایز می کند. در اصل، پنت هاوس می تواند یک آپارتمان در هر یک از طبقات آخر هر نوع ساختمانی باشد، به شرطی که ویژگی های آن نسبت به سایر واحدهای موجود در ساختمان اصلی، متفاوت و منحصر به فرد باشد.

پنت هاوس نمادی از زندگی لوکس است

پنت هاوس ها در ساختمان هایی با ارتفاع کم و متراژ های کوچک تر نیز وجود دارند و این امر برای افرادی با ترس از ارتفاع و یا افرادی که حیوانات خانگی دارند، بسیار ایده آل است. در برخی از ساختمان ها نیز ممکن است پنت هاوس ها را در دو طبقه احداث کنند و با در نظر گرفتن بالکن های بزرگ، تراس های پشت بامی و استخر های مخصوص، خانه های حومه شهری را در فضای یک آپارتمان شبیه سازی کنند. استفاده از تکنولوژی های مدرن، المان های لوکس و تجملاتی و سایر پارامترهای استاندارد یک پنت هاوس در این خانه ها، آن ها را به نمونه های قابل قبولی تبدیل کرده است.

مزایای خرید یا اجاره پنت هاوس ها کدامند؟

امروزه تقاضای خرید یا اجاره پنت هاوس ها در شهرهای مختلف دنیا افزایش یافته است .بدیهی است که زندگی در بالاترین و شیک ترین واحد یک برج قیمت بالایی دارد! سوالی که معمولاً ذهن خریداران این خانه های لوکس را به خود مشغول می کند این است که آیا مزایای زندگی در یک پنت هاوس به قیمت بالای آن می ارزد؟

آیا مزایای زندگی در یک پنت هاوس به قیمت بالای آن می ارزد؟

فضای باز خصوصی با دید گسترده و مناظر زیبا: جذاب ترین مزیت زندگی در یک پنت هاوس، دسترسی به یک فضای باز خصوصی است با منظره ای زیبا و دیدی گسترده است که به واسطه ارتفاع بالای ساختمان، در دسترس شما خواهد بود. این منظره می تواند طلوع یا غروب بر فراز یک شهر بزرگ، دریا، کوه، باغ و یا رودخانه ای ساکت و دلباز است. در چنین شرایطی، ساختمان های دیگر نیز مانعی در برابر دید باز شما ایجاد نمی کنند. وجود فضای باز خصوصی می تواند محیطی دلچسب را برای پذیرایی از مهمانان، لذت بردن از باربیکیو در کنار خانواده و دوستان، دورهمی های خانوادگی و حمام آفتاب در تابستان ها فراهم کند. این امکانی است که آپارتمان های معمولی در فضای شهری از آن بی بهره هستند.

محیطی بدون سر و صدا و مزاحمت: زندگی کردن در بالاترین طبقه ساختمان، شما را از مزاحمت و سر و صدای همسایه ها مصون نگه می دارد. اغلب پنت هاوس ها مجهز به پنجره های دو یا چند جداره هستند و در نتیجه شما از سر و صدای ساختمان و زندگی شلوغ و بی وقفه شهری نیز مصون خواهید بود.

گرمای دلچسب در زمستان: گرمایش و سرمایش پنت هاوس ها عموما با کمک جدید ترین و مدرن ترین تکنولوژی های دنیا تامین می شود. در این راستا، جانمایی پنت هاوس ها در برج ها نیز می تواند به گرمایش بیشتر آن ها در زمستان بسیار کمک کند. از آنجایی که معمولا پنت هاوس در بالاترین طبقه یک برج قرار دارد، کف این سازه معمولا گرم تر از سایر واحد های ساختمان است. همچنین بهره گیری از نور طبیعی خورشید و گرمایش آن در طول سال نیز می تواند به افزایش دمای این سازه کمک کند. بنابراین ساکنان پنت هاوس می توانند در طول زمستان ها، گرمای دلچسبی را تجربه کرده و در هزینه های مربوط به گرمایش سازه در زمستان ها، صرفه جویی کنند. البته این صرفه جویی در مصرف انرژی ممکن است در تابستان و به واسطه گرم بودن سازه، جبران شود.

جذاب ترین مزیت زندگی در یک پنت هاوس، دسترسی به یک فضای باز خصوصی است

زندگی بدون حضور حشرات و گرد و غبار: از آنجایی که پنت هاوس ها معمولا در ارتفاع ساخته می شوند، کمتر تحت تاثیر گرد و غبار زندگی شهری، دوده ماشین ها و همچنین حضور حشرات مزاحم، مانند پشه و مگس قرار می گیرند.

فضای بزرگ: پنت هاوس ها بدون شک خانه هایی راحت و دنج هستند و به واسطه بزرگ بودن مساحت خود، می توانند فضای کافی را برای شما، اعضای خانواده تان و همچنین فعالیت های کاری و تفریحی روزانه تان، فراهم کنند. از آنجایی که در طراحی پنت هاوس ها معمولا به امکاناتی نظیر سالن ورزش اختصاصی، استخر، فضای سبز، جکوزی، سالن های پذیرایی و بخش اداری توجه می شود، شما فضای خصوصی و مناسب برای انجام تمام امور روزانه خود را به راحتی در دسترس خواهید داشت.

نمادی از زندگی لوکس: پنت هاوس ها گران هستند و ساکنان آن ها غالبا افراد سرشناس، معروف و موفق در زمینه کاری خود محسوب می شوند. بهترین پزشکان، وکلا، مهندسان، بازیگران، ورزشکاران و سیاستمداران در جهان ساکن پنت هاوس ها هستند. بنابراین خرید یا اجاره این املاک، شما را به گروه خاصی از افراد جامعه وارد می کند که از زندگی لوکسی بهره‌مند هستند.

عدم تاثیری پذیری از شرایط اقتصادی و نوسانات بازار مسکن: یک پنت هاوس به واسطه ویژگی ها و امکانات خود، ملکی خاص تلقی می شود. خریداران چنین ملکی، افرادی با توانایی مالی بالا هستند و حتی معمولا برای خرید و یا اجاره پنت هاوس های خاص، همواره رقابت وجود دارد. بدیهی است که در چنین شرایطی، خرید یا رهن این ملک از نوسانات بازار مسکن پیروی نکرده و با افت شدید قیمت روبرو نشود. همچنین شرایط اقتصادی بر روی خریداران بالقوه چنین ملکی کمتر تاثیر می گذارد. بنابراین خرید یا رهن پنت هاوس یک سرمایه گذاری مطمئن است که نرخ ریسک در آن بسیار اندک می باشد.

خرید یا رهن پنت هاوس یک سرمایه گذاری مطمئن

معایب مزایای خرید یا اجاره پنت هاوس ها کدامند؟

تابستان هایی گرم: اگرچه گرمای سازه در زمستان ها یک مزیت محسوب می شود، اما همین امر در تابستان ها می تواند به یک چالش مهم برایتان تبدیل شود. دمای فضای داخلی پنت هاوس، با توجه به نوع معماری سازه، ممکن است حتی تا 30 درجه هم بالا برود و بدیهی است که در چنین شرایطی، شما وابستگی شدیدی به سیستم های خنک کننده ساختمان پیدا خواهید کرد. همچنین فراموش نکنید که سرعت باد در ارتفاعات بالاتر، شدید تر است. بنابراین یک طوفان ساده در شهر، می تواند به یک طوفان سهمگین در اطراف پنت هاوس شما تبدیل شود.

دسترسی به خانه: برای افرادی که در یک پنت هاوس زندگی می کنند، آسانسور دیگر یک وسیله لوکس در برج محسوب نمی شود، بلکه یک نیاز است! همچنین صرف وجود آسانسور در برج نمی تواند به ساکنان پنت هاوس کمکی کند. اگر این آسانسور با سایر افراد ساکن در برج مشترک باشد، به عنوان ساکنین پنت هاوس، زمان بیشتری را باید به هنگام وارد و یا خارج شدن از ساختمان، در انتظار آسانسور بگذرانید. از سویی دیگر، تمامی آسانسور ها کارایی لازم را برای ساکنان پنت هاوس ندارند. اگر ساکنین پنت هاوس حیوان خانگی داشته باشند یا افرادی با مشکلات حرکتی باشند، آسانسور های خاصی متناسب با نیاز و شرایط ساکنین باید در نظر گرفته شود. به همین سبب است که بسیاری از برج ها، آسانسور های خصوصی را در اختیار واحد های پنت هاوس قرار داده اند. فراموش نکنید که به عنوان یک ساکن پنت هاوس، شما به آسانسور وابسته هستید و این بدان معناست که در صورت خرابی آسانسور و نبود راه پله های اضطراری مناسب، شما برای عبور و مرور با مشکلات فراوانی مواجه خواهید شد.

گرمای شدید پنت هاوس در تابستان های یکی از معایب این نوع از سازه ها است

آسیب پذیری در برابر مشاعات: به عنوان تنها ساکنین طبقه آخر یک برج، سقف ساختمان که جز مشاعات ساختمان محسوب می شود، کاملا در بالای خانه شما قرار خواهد گرفت. این بدان معناست که شما در برابر آسیب هایی همچون نشت بام و یا سایر مشکلات ساختاری و خرابی‌ها، بیش از سایر ساکنین آسیب پذیر هستید. سر و صدای تعمیرات و نگهداری از مشاعات و همچنین تامین هزینه ها توسط ساکنین نیز از جمله مشکلات ثانویه در چنین شرایطی هستند. از سویی دیگر، استفاده از مشاعات حق ساکنین است و شما ممکن است در طول روز با سر و صدای ساکنین در سقف، خشک کردن لباس هایشان و یا مهمانی های پر جمعیت روبرو شوید.

جامعه خریداران کوچکتر: یکی از مشکلات معاملات پنت هاوس ها در شهر های مختلف جهان، محدود بودن جامعه خریداران و مستاجران احتمالی است. بنابراین شاید فروش و اجاره چنین ملکی به سرعت و آسانی اجاره یک آپارتمان یا خانه معمولی نباشد. معمولا برای معامله پنت هاوس ها، سیاست بازاریابی و مدیریت معامله اهمیت بسیار زیادی دارد و فعالان عرصه مسکن نقش مهمی را در انجام معامله ایفا می کند.

آسیب پذیری در برابر مشاعات

زندگی در پنت هاوس، یک فرهنگ خاص و متفاوت است. اگر شما از مراوده با همسایه ها، پیاده روی و لذت بردن از طبیعت واقعی، آزادی در رفت و آمد و یا المان های یک زندگی راحت و مینیمال لذت می برید، پنت هاوس نمی تواند انتخاب خوبی به عنوان خانه شما باشد. در مقابل اگر به واسطه شغل و فعالیت های حرفه ای خود به حریم خصوصی و امنیت بیشتری احتیاج دارید، از داشتن فضای بزرگ و لوکس، وسایل خانه مدرن، تکنولوژی های روز دنیا و زندگی در ارتفاع لذت می برید و یا دوست دارید در بازار خرید و فروش پنت هاوس ها سودی به جیب بزنید، خرید و سرمایه گذاری بر روی این سری از املاک لوکس می تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. در میان املاک لوکس و گرانقیمت، پنت هاوس ها بسیار محبوب هستند و به همین دلیل باید در خرید و فروش و معامله آن ها بسیار دقت کرد. مانند هر خانه دیگری، زندگی در مجاورت ابرها نیز مزایا و معایب خاص خودش را دارد و انتخاب آگاهانه این نوع زندگی، می تواند از بروز مشکلات آتی جلوگیری به عمل آورد.