پارک جنگلی چیتگر در منطقه 22 تهران

پارک جنگلی چیتگر در منطقه 22 تهران

وسعت پارک جنگلی چیتگر به بیش از 950 هکتار می‌رسد و وقتی در فصل پاییز پیراهنی به رنگ نارنجی به تن می‌کند، بهترین سوژه عکاسی برای هنرمندان و عکاسان خواهد بود. پارک جنگلی چیتگر در حاشیه غربی تهران قرار دارد. این پارک در لیست بزرگترین بوستان های جنگلی منطقه 22 تهران گرفته است. هدف اصلی از طراحی و اجرای پارک جنگلی چیتگر تنفس سالم در تهران می‌باشد.

امروزه دنیای پارک جنگلی چیتگر کمی فرق کرده است، تنها یک فضای سرسبز نیست، در واقع محیطی بی نظیر برای دوچرخه سواری و سوارکاری نیز می‌باشد، مسیر های ویژه برای اسکیت و یک مکان بکر برای پیک نیک و گشت و گذار آخر هفته محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: بام لند دنیایی زیر ذره بین

پارک جنگلی چیتگر در یک نگاه

پارک جنگلی چیتگر شامل محدوده غربی و شرقی می‌باشد. محدوده غربی این پارک حالت جنگلی و بکر خود را حفظ کرده و دست نخورده باقی مانده است. اگر به دنبال فضایی آرام و به دور از هیاهوی شهری باشید بخش غربی پارک چیتگر برای شما بی نظیر است در صورتی که بخواهید از امکانات رفاهی و تفریحی استفاده کنید باید به سراغ محدوده شرقی پارک بروید که اتفاقا شهرک مسکونی چیتگر از این بخش تا حدودی قابل رویت است.

ارتفاع پارک جنگلی چیتگر از سطح دریا 1313 اعلام شده است و پوشش درختی، در بیش از 734 هکتار از این مجموعه وجود دارد. از سوی دیگر 53 درصد از پوشش گیاهی منطقه مربوط به گونه های سوزنی برگ، مانند کاج الداریکا می‌باشد. سرو های نقره ای سراسر باغ دیده می شود و همینطور سرو های خمره ای نیز به افراد خوشامد می‌گویند. 47 درصد از درختان مشهور به اقاقیا و زبان گنجشک و نارون چتری هستند و همین طور بلوط و ایلان و داغداغان نیز موارد مهم این پارک محسوب می شود. دریاچه چیتگر در مجاورت پارک جنگلی چیتگر قرار دارد. آدرس پارک جنگلی چیتگر در منطقه 22 تهران، همت غرب، شهید خرازی، خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس می‌باشد.

اکوسیستم پارک جنگلی چیتگر

از حیث جغرافیایی پارک جنگلی چیتگر، حد فاصل تهران و کرج است و شامل مجموعه شهرک های اقماری نیز می‌شود. این پارک از سمت جنوب به اتوبان و خط متروی تهران-کرج متصل است و از بخش شمال به اتوبان در حال احداث رسالت وصل شده است. پارک از سمت غرب نیز به پیکان شهر و باغ گیاه شناسی محدود می شود.

بیشتر بخوانید: دریاچه شهدای خلیج فارس منطقه ای چهار فصل

امکانات پارک جنگلی چیتگر

در حال حاضر پارک جنگلی چیتگر شامل امکاناتی مانند مجتمع فرهنگی و ورزشی و زمین بازی است. همینطور سالن اجتماعات و انبار و ایستگاه و پیست دوچرخه سواری. بخش هایی نیز وجود دارد که مربوط به ایستگاه آتش نشانی و رستوران و بوفه است. یک بخش از پارک جنگلی چیتگر شامل آلاچیق های چوبی بسیار جذاب می‌باشد که محلی برای چادرهای اقامتی محسوب می شود. همینطور پارکینگ شمال محدوده پارک جنگری می‌باشد تا جای پارک خودرو به خوبی برای افراد فراهم باشد.

از دیگر امکانات موجود در پارک جنگلی چیتگر مربوط به پیست اسکی است که بر روی چمن ها قرار دارد و همینطور زمین اسکواش که باب میل جوانان می‌باشد. در بخشی از پارک جنگلی چیتگر موزه اثرهای سبز، و سه باغ زیبای رز، ژاپنی و پرندگان دیده می‌شود. این مجموعه عظیم تفرجگاهی بوده و به طور کلی در سطح ملی و فراملی دنبال شده است. این مجموعه برای جذب توریست و جهانگرد بسیار جذاب است.

مسیر دوچرخه سواری پارک جنگلی چیتگر

از آنجایی که تهران در اغلب مواقع، درگیر آلودگی هوا می‌باشد، توسعه فرهنگ دوچرخه سواری یکی از اهدافی بود که سبب شد تا مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در پارک جنگلی چیتگر فراهم شود. که شامل پیست سرعت و پیست استقامت ویژه آقایان و همینطور پیست مخصوص بانوان است. غرفه های کرایه دوچرخه نیز در سطح پارک دیده شده است.

برای اینکه بتوانید یک دور کامل در پیست سرعت بزنید باید 1700 متر رکاب بزنید، برای پیست استقامت مخصوص آقایان 5 کیلومتر طول دیده می شود و کوتاه ترین مسیر هم مخصوص پیست بانوان است و 1300 متر طول دارد. 5 غرفه برای کرایه دوچرخه در مسیر وجود دارد.

امنیت پیست دوچرخه سواری بسیار بالا بوده و به نوعی سبب می شود که از اکسیژن موجود در مسیر لذت ببرید و رکاب زدن برای شما جذاب باشد. یک سری علائم راهنمایی و تابلوهای هشداردهنده نیز در مسیر نصب شده است که بهتر است به آن توجه داشته باشید. در این مسیر هیچ عابر پیاده ای دیده نمی شود و نگران نباشید که با عابر پیاده برخوردار خواهید داشت. تیم های پزشکی نیز در نزدیکی پیست وجود دارد.

مسیر دوچرخه سواری پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر بخش بانوان

یک بخش ویژه در پارک جنگلی چیتگر وجود دارد که فقط مخصوص بانوان است. در این پارک محدودیت پوشش برای بانوان وجود ندارد و چون تنها بانوان حضور داشته و اجازه ورود آقایان داده نمی شود می توانند به صورت گروهی و با آزادی پوشش ورزش کنند. این حق هر بانوی ایرانی است که از طبیعت لذت ببرد بدون اینکه محدودیتی داشته باشد.

فضای 18 هکتاری از پارک جنگلی چیتگر به بانوان اختصاص داده شده است که به بوستان ریحانه مشهور است. این بوستان دارای امکانات خاصی است و می تواند مجموعه ای بی نظیر و خاص باشد. مثلاً سالن های بدنسازی، فوتبال دسترسی و زمین اسکیت تنها بخشی کوچکی از این محدوده محسوب می شود. یک سری سکوهای ورزش صبحگاهی وجود دارد که به واسطه سیستم پخش کننده موسیقی، بسیار نشاط آور هستند. سالن های چند منظوره ای وجود دارد که به منظور جشنواره های فرهنگی و ورزشی و هنری مورد استفاده قرار می گیرد. درب ورودی شماره یک برای دسترسی به بوستان ریحانه پارک جنگلی چیتگر است و در داخلی در خیابان سرو قرار دارد.

بیشتر بخوانید: پروژه شهر بازی هزار و یک شهر در منطقه 22 تهران

شکم گردی در پارک جنگلی چیتگر

5 رستوران با کیفیت در محدوده پارک جنگلی چیتگر وجود دارد که می تواند پس از یک گشت و گذار دل انگیز انتخاب خوبی برای رفع خستگی باشد. رستوران مروارید و شب های گلستان دو گزینه بسیار جذاب در بخش شرقی پارک جنگلی چیتگر هستند که غذاهای روز دنیا، در آنها سرو می شود.

کسانی که به سوارکاری علاقه دارند می توانند از سوارکاری در این بخش لذت ببرند و سپس به سراغ رستوران باراد در نزدیکی پیست سوار کاری بروند. این رستوران غذاهای با کیفیت و خوشمزه ای ارائه می دهد. در بخش غربی پارک یک رستوران به اسم مدرن بام وجود دارد که غذاهای بین المللی نیز در آن سرو می شود.

سوارکاری در پارک جنگلی چیتگر

باشگاه سوارکاری در پارک جنگلی چیتگر را از یاد نبرید. کسانی که عضو این باشگاه باشند می توانند از اسب سواری در پارک جنگلی چیتگر لذت ببرند. اسب سواری در پیست مخصوص انجام می شود و هیچ خطر و مزاحمتی برای بخش بیرون ندارد. در صورتی که می خواهید سوارکاری بیاموزید می توانید از مربی های محدوده استفاده کنید. اسب های کوچک نیز برای آموزش سوارکاری به کودکانتان وجود دارد. هزینه عضویت در باشگاه سوارکاری پارک جنگلی چیتگر زیاد نیست و به نوعی می توانید اسب ها را یک ساعته کرایه کنید و چهار نعل بتازید و انرژی خود را خالی کنید.

سوارکاری در پارک جنگلی چیتگر

سایر امکانات پارک جنگلی چیتگر

علاقه به حیات وحش بخشی از سلیقه افراد محسوب می شود. در بخش غربی پارک جنگلی چیتگر منطقه ای برای نگهداری از حیوانات وجود دارد که میشه زار نامیده شده است. در این بخش قوچ و میش و خرگوش و طاووس از نژادهای مختلف نگهداری می شوند که می توانید به آنها غذا دهید و با آنها عکس بگیرید.

علاقمندان به بازی های مهیج می توانند از پینت بال در بخش شرقی پارک جنگلی چیتگر لذت ببرند. برای این بازی شرایط گروه های سنی مختلف در نظر  گرفته شده است و توسط مسئولین مربوطه مورد کنترل قرار می گیرد. این بازی به صورت تیمی برگزار می شود و اگر به صورت خانوادگی یا به همراه دوستان خود به صورت گروهی به پارک جنگلی چیتگر می روید، مجموعه بازی پینت بال قطعاً برای شما جذاب خواهد بود.

یک سری امکانات رفاهی و فرهنگی نیز در پارک چیتگر منطقه 22 تهران دیده می شود. گوشه به گوشه این پارک سرویس بهداشتی وجود دارد و همینطور فضای نمازخانه نیز اجرا شده است. در محدوده این پارک چندین ایستگاه آتش نشانی دیده میشود و همینطور نیروی امنیتی و امدادرسانی نیز وجود دارد. 5 رستوران برتر داشته و شامل بوفه های کوچک و بزرگ نیز می شود. در بخش داخلی پارک بخشی به عنوان فروش تنقلات خوشمزه نیز وجود دارد. آلاچیق ها سربسته هستند و همینطور بخش هایی شامل باربیکیوهای پایه دار نیز وجود دارد تا در دل طبیعت کباب بزنید و مدتی فارغ از سختی های روزگار در کنار عزیزان خود باشید.

جاذبه های اطراف پارک جنگلی چیتگر

برای بازدید کامل از پارک جنگلی چیتگر منطقه 22 تهران به یک روز کامل زمان نیاز دارید. دقت کنید که اجازه ریختن زباله به دلیل نزدیک بودن این مجموعه به شهرک مسکونی چیتگر را ندارید و به نوعی نباید آلودگی زیستی ایجاد شود. از سوی دیگر اگر زمان و حوصله کافی داشته باشید می توانید از باغ ملی گیاه شناسی ایران که در لیست جاذبه های غرب تهران بوده و در محدوده پارک جنگلی چیتگر قرار دارد دیدن کنید. این باغ پر از گل و گیاهان جذاب است و می توانید ساعت ها در آن گشت و گذار کنید و لذت ببرید.

دسترسی به پارک جنگلی چیتگر

خط پنج متروی تهران، ایستگاه متروی چیتگر داشته که دسترسی به پارک را بسیار آسانتر کرده است. تاکسی و اتوبوس هایی از مقصد ایستگاه مترو فراهم شده اند که شما را به محدوده پارک جنگلی چیتگر می رسانند. همینطور با استفاده از خودروی شخصی می توانید از مسیر آزادراه تهران-کرج استفاده کنید و در نهایت از طریق کمربندی آزادگان یا اتوبان همت به مجموعه پارک چیتگر منطقه 22 تهران دسترسی داشته باشید.