دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)، تهرانگردی کامل

دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)، تهرانگردی کامل

تجربه تهرانگردی دارید اما هنوز دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) را ندیده اید؟ بهتر است همین حالا یک برنامه زمانی کوتاه برای بازدید از دریاچه شهدای خلیج فارس منطقه 22 تهران بگذارید.

چطور به دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) بروم؟

بگذارید بخش اول مقاله را در خصوص نحوه دسترسی به دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) صحبت کنیم. در صورتی که با ماشین شخصی قصد عزیمت دارید روال مسیر به این صورت است.

مسیر اول

1- در ابتدا وارد بزرگراه همت غرب شوید.

2- به خروجی شهید خرازی بروید.

3- از این خروجی دریاچه خلیج فارس رویت می شود.

4- در مسیر تابلوهای راهنما برای شما طراحی شده است.

مسیر دوم

1- بزرگراه آزادگان شمال را انتخاب کنید

2- وارد خروجی شهید خرازی شوید.

3- خروجی دریاچه روبروی شما قرار می گیرد

دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)

در صورتی که می‌خواهید از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید می توانید به پایانه اتوبوس صادقیه بروید و از اتوبوس شهرک دریا استفاده کنید و در نهایت به دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)، منطقه 22 تهران برسید.

همینطور می‌توانید از اتوبوس جنب مترو چیتگر استفاده کنید و برای رفتن به دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) اقدام کنید. از سمت خیابان شریعتی و میرداماد و تجریش نیز می‌توانید به سه راه ضرابخانه بروید و به سمت پایین خیابان میرداماد بروید و از آن بخش اتوبوس های بی آر تی شهرک چیتگر را سوار شوید و در نهایت از طریق اتوبوس دیگر به دریاچه بروید.

در صورتی که علاقه به مترو دارید بهترین راه ممکن رسیدن به ایستگاه مترو چیتگر و همینطور استفاده از پایانه اتوبوس آن برای سفر به شهرک شهید باقری و دریاچه فارس تهران است.

دریاچه شهدای خلیج فارس

دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) در یک نگاه

بگذارید در ابتدا بگوییم که دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) در کجا قرار دارد. این دریاچه از نظر مکانی در بخش شمال شهرک چیتگر منطقه 22 تهران قرار گرفته است. زمانی که در روزهای سرد پاییز در شهرک چیتگر مشغول به دوچرخه سواری باشید، دریاچه شهدای خلیج فارس از دور مشخص است. بخش جنوبی دریاچه به راه تهران کرج ختم می شود و بخش شمالی آن نیز مربوط به بزرگراه همت است. بخش غربی این دریاچه نیز با بافت مسکونی که دارد مربوط به منطقه 22 تهران است.

مساحت دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) یکصد و چهل هکتار است و در بخش غرب تهران قرار دارد. بزرگ ترین دریاچه مصنوعی در ایران محسوب می شود و رشد زیادی را شامل شده است. امکانات رفاهی و تفریحی دریاچه شهدای خلیج فارس بسیار گسترده است و ورزش های آبی نیز به آن افزوده شده است.
قرار است در کنار دریاچه شهدای خلیج فارس، مجتمع های تجاری بزرگی احداث شود تا افراد بتوانند برای تفریح به این منطقه دور از مرکز شهر حرکت کنند. از سوی دیگر امکان خرید در مجتمع های تجاری مدرن و یا استفاده از رستوران هایی که چشم انداز رویایی دارند نیز فراهم شده است.

اینطور که شواهد نشان می دهد رستوران های دریاچه شهدای خلیج فارس رقیبی برای بزرگترین رستوران گردان جهان محسوب می شوند و در برج میلاد تهران محسوب می شود.

دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه 22 شهرداری تهران قرار دارد و ترکیبی از مراکز تجاری عریض و طویل خواهد بود.

در طرح تفصیلی تهران، دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) به عنوان قطب گردشگری مطرح شده است و توانسته نیازهای رفاهی شهر را برطرف سازد. شهرک چیتگر منطقه 22 تهران به دلیل قرار گرفتن در کنار دریاچه شهدای خلیج فارس از نظر آب و هوایی وضعیت بهتری را شامل شده است.

امکانات دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)

ساحل سنگی یکی از جدیدترین ساحل های دریاچه شهدای خلیج فارس(دریاچه چیتگر) محسوب می شود. این بخش فضایی جالب و جذاب دارد و یک موقعیت نوستالژیک و بی نظیر است. این منطقه به صورتی طراحی شده است که می توانید بدون کفش و جوراب بر روی این ساحل زیبا حرکت کرده و حال و هوای شمال به خودتان هدیه دهید. این ساحل سنگی در بخش شمالی دریاچه شهدای خلیج فارس(دریاچه چیتگر) منطقه 22 تهران قرار دارد و دسترسی به آن آسان است.

از دیگر خدمات و امکانات مربوط به دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) می‌توان به پارکینگ و زمین بازی و رستوران های بزرگ و کوچک اشاره کرد که در کنار دست فروش ها و بلالی ها ترکیبی از سنت و مدرنیتگی محسوب می شوند. این بخش شامل آبنمای موزیکال و سرویس های بهداشتی و نمازخانه است و موقعیت خوبی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌سازد.

امکانات تفریحی دریاچه شهدای خلیج فارس(دریاچه چیتگر) نیز بسیار زیاد است و محیطی زیبا برای گردشگران روزانه محسوب می شود. آخر هفته ها می توانید در کنار ساحل دریاچه شهدای خلیج فارس پیاده روی کنید و فضای خوبی برای خودتان فراهم سازید. همینطور می توانید بر روی ساحل ماسه ای زیبا قدم بزنید و از شرایط لذت ببرید. دقت کنید که این بخش دارای موقعیت خوبی است و می تواند بسیار دل انگیز باشد.
از دیگر امکانات مربوط به دریاچه شهدای خلیج فارس(دریاچه چیتگر) اسکله قایق سواری پارویی و موتوری است که برای عاشقان ورزش های آبی گزینه خوبی محسوب می شود.

تاریخچه دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)

تاریخچه دریاچه شهدای خلیج فارس(دریاچه چیتگر) مربوط به چند سال پیش نمی‌شود. طرح ساخت این دریاچه در سال 1347 تصویب شد. این طرح به واسطه یک سری از مشکلات ایجاد شده عملی نشد. یک سری ابهامات و مشکلات نیز در طرح آسیب شناسی رویت شد.

فاز اول دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) در سال 1392 افتتاح شد و میلیون ها گردشگر داخلی و هزاران گردشگر خارجی از امکانات این بخش بهره مند شدند.

فاز دوم پروژه با هدف ایجاد جزایر آبی و پارک آبی دنبال شد و همینطور مونوریل چیتگر نیز در دستور کار قرار گرفت.

مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس(دریاچه چیتگر) در مساحتی به وسعت دویست و شصت کیلومتر طراحی شده است و نیمی از آن به دریاچه اختصاص قرار دارد. قطر دریاچه شهدای خلیج فارس بیش از 1800 متر بوده و محیط ساحلی پیرامون آن بیش از 4000 متر ارزیابی شده است.

اهداف شکل گیری دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)

· بالا بردن توان اکولوژیکی منطقه از طریق ایجاد و ارتقاء قابلیتهای تفریحی تفرجی

· جلب توریسم و سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال و ...

· کمک به رشد و توسعه اقتصادی

· ایجاد چشم انداز های زیبا، دل انگیز و منحصر به فرد برای منطقه

· امکان کاهش خطرات ناشی از طریق هدایت رواناب های سطحی بر دریاچه

· تغذیه سفره های آب زیرزمینی

· تلطیف هوای منطقه ۲۲، حوزه غرب و شهر

· پاسخ به برخی نیازهای فیزیولوژیکی و روانی شهروندان

مشخصات دریاچه:

· حجم مخزن ۱۱- ۹.۵ میلیون متر مکعب

· مساحت محدوده دریاچه بر اساس طرح تفصیلی ۳۳۰ هکتار

· مساحت مخزن دریاچه حدود ۲۲۰ هکتار

· تراز تاج سد: ۱۲۶۹ متر

· طول تاج: ۷۳۰ متر

· عرض تاج: ۱۲ متر

· تراز نرمال دریچه: ۵/۱۲۶۷ متر

· حجم دریاچه پشت سد: ۵/۶ میلیون متر مکعب

· سطح دریاچه: ۱۳۸ هکتار

· طول دریاچه: ۱۶۵۰ متر

· طول دایک دور دریاچه: ۴۸۸۰ متر

· تراز تاج دایک دور دریاچه: ۱۲۶۹ متر

· حجم خاکبرداری: ۸۶۹، ۰۰۰ متر مکعب

· حجم بتن ریزی: ۱۰، ۷۰۰ مترمکعب

· رماتوربندی: ۹۸ تن

· قالب بندی: ۴۷، ۰۰۰ متر مربع

· آسفالت: ۱۷۳، ۸۰۰ متر مکعب

مزیت های اقتصادی - اجتماعی دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر):

· ایجاد محیطی سالم جهت پر کردن اوقات فراغت

· اشتغالزایی حاصل از خدمات جنبی

· درآمدزایی ناشی از رونق صنعت توریسم

· ایجاد ارزش افزوده منطقه به خصوص در کاربری های اطراف دریاچه

جاذبه های تفریحی - توریستی دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر):

· ایجاد فضای تفریحی متفاوت با سایر مکانهای تفریحی حوزه غرب تهران

· ایجاد محیطی زیبا و دلنشین برای گردشگران منطقه ای و فرامنطقه ای

· ایجاد محیطی مناسب برای ورزش ها و بازی های آبی

· ایجاد یک مجموعه کامل و متنوع تفریحی - توریستی با توجه به قرارگیری در مجاورت پارک چیتگر، محور تجاری، اداری و خدماتی چهارباغ، مجموعه ورزشی آزادی و پارک ارم

· ایجاد چشم اندازهای زیبا و متنوع با توجه به عناصر عملکردی درونی و بیرونی دریاچه

دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) سر زندگی و طراوت

در دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) ماهی های فراوانی رهاسازی شده آن که البته اجازه غذا دادن به آن را ندارید. مرغ های دریایی که در این منطقه هستند بسیار زیبا و دوست داشتنی بوده و به نوعی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

در دریاچه شهدای خلیج فارس هر نوع ورزش آبی به واسطه عمق دریاچه و وسعت آن امکانپذیر است. بیش از 80 درصد از آب این دریاچه توسط رودخانه کن تهیه می شود و سایر آب های میان سطحی را نیز شامل می شود.

آب خود دریاچه برای تامین قسمتی از آب فضای سبز چیتگر مناسب است.

قایق سواری اوج لذت در دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)

اگر از شهرک چیتگر منطقه 22 تهران دیدن کردید و سری به دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) زدید بهتر است قایق سواری مفرح را فراموش نکنید. فرصت قایق سواری در دریاچه شهدای خلیج فارس قطعاً تجربه خوبی خواهد بود. دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران محسوب می شود و فرصت قایق سواری فراموش نشدنی را در اختیار شما قرار می دهد.

استفاده از جت اسکی و دیگر ورزش های آبی هنوز در دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) در اختیار شما قرار داده می شود.

در این دریاچه دو اسکله قایق سواری به چشم می کند که مورد اول در بخش جنوب غربی و مورد بعدی در بخش شمالی است. اسکله جنوبی به ورودی اصلی مجموعه نزدیک تر است و به واسطه تهیه بلیط می توانید از قایق سواری انفرادی و جمعی لذت ببرید و ا فضای موجود استفاده کنید.

می توانید از قایق های پدالی دو نفره و چهار نفره استفاده کنید و همینطور می توانید قایق موتوری هایی با ظرفیت شش نفر شرایط گردشگری در دریاچه 120 هکتاری را در اختیار شما قرار می دهد. به مدت 30 دقیقه می توانید از این فضا استفاده کنید و لذت ببرید. هزینه سی دقیقه قایق سواری در این بخش 20 هزار تومان ارزیابی شده است و بسیار لذت بخش است.

امکانات غیر آبی دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)

فروشگاه های متعددی در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) قرار دارد که با نوشیدنی ها و خوردنی های ایرانی و فرنگی خود بسیار شهرت دارند. این فروشگاه ها موقعیت منطقه ای خوبی را شکل داده اند. در بخش ساحلی این بخش دو مجموعه بازی بزرگ دیده می شود که مخصوص سافاری وحشت و اسکیت یو شکل و هرم هیجان است.

پیست دوچرخه سواری دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) منطقه 22 تهران بسیار جذاب است و در لیست خدمات گردشگری تهران قرار دارد. اگر به سمت شمال شرقی دریاچه حرکت کنید، چرخ و فلک هایی با چشم انداز زیبایی از دریاچه مشاهده می کنید که در کنار وسایل بازی کودکان و نوجوانان گزینه خوبی است. پیست پرواز و ماشین کوبنده نیز در این زمینه قرار دارد.

سافاری وحشت دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)

سافاری وحشت اولین سافاری وحشت در کشور است که توانسته در دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) به رشد خوبی برسد. این سافاری شامل یک تونل وحشت است که در طول مسیر با صحنه های ترسناکی همراه شده است و به نوعی با هزینه کم فضای مهیجی در اختیار شما قرار می دهد. در مسیر راه برقی هایی وجود دارد که قطعاً خاطرات فیلم اره 7 را در ذهن شما زنده می‌کند.

اسکیت یو شکل از دیگر خدمات مربوط به دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) است. فضایی جالب برای اسکیت سوارها و عاشقان هیجان محسوب می شود و امکانات منطقه ای این بخش بسیار گسترده است.

در پشت این سافاری مجموعه سرپوشیده ای دیده می شود که مربوط به بازی کودکان است. هر بازی که صورت می گیرد شرایط خاص خود را دارد. دکه ای در مجموعه قرار دارد که سطح رقابت و امتیازبندی جالبی را شکل می دهد و اگر اهل رقابت باشید گزینه خوبی است.

سینما گردی و پیست پرش در دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)

در بخش شمالی دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)، یک سری امکانات گردشگری از جمله سینما و پیست پرش نیز تعبیه شده است که وضعیت بسیار هیجان انگیزی دارد. سینما هرم هیجان از لیست سینماهای شش بعدی قرار دارد که به شما را به ارتفاع دو متری می رساند. می توانید در صندلی قرار بگیرید و به دیدن فیلم بپردازید. می توانید از تیوب سواری استفاده کنید و از فضای موجود نیز لذت ببرید البته باید کمی قوی و ثابت قدم باشید.

می توانید از بزرگترین چرخ و فلک ایران که مربوط به دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) منطقه 22 تهران است استفاده کنید. همینطور می توانید فرصتی برای پیک نیک های آخر هفته نیز فراهم سازید.
پوشش گیاهی متنوعی برای بخش ساحلی دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) نیز بسیار جذاب و دل انگیز است. درختان کاج و سرو و اقاقیا نیز در این بخش به چشم می خورد.

آلاچیق هایی به صورت میز و صندلی در این بخش دیده می شوند که می توانید غذایی خوشمزه سرو کنید و از چشم انداز خوب دریاچه لذت ببرید.