تفاوت پیش خرید آپارتمان با قیمت قطعی با پیش خرید آپارتمان با قیمت علی الحساب

تفاوت پیش خرید آپارتمان با قیمت قطعی با پیش خرید آپارتمان با قیمت علی الحساب

پیش خرید آپارتمان در منطقه 22، شهرک مسکونی چیتگر

فرض کنید دو شخص A و شخص B قصد پیش خرید آپارتمان را داشته باشند.

شخص A پیش خرید آپارتمان بصورت قطعی را انتخاب می‌کند و شخص B پیش خرید آپارتمان بصورت علی الحساب را در نظر می‌گیرد، تحویل واحد هردو آپارتمان ها هم سه ساله می‌باشند.

تفاوت پیش خرید آپارتمان با قیمت قطعی با پیش خرید آپارتمان با قیمت علی الحساب

برای مثال شخص A واحدی را به ارزش 1,500,000,000 تومان را پیش خرید و بصورت قطعی خریداری می‌کند که این مبلغ شامل هزینه ساخت، هزینه زمین، انشعابات و ... می‌باشد و تا پایان پروژه و زمان تحویل واحد هزینه دیگری را پرداخت نمی‌کند و همچنین قطعی بودن قرارداد این مزیت را دارد که طبقه، سمت و سو و قیمت تمام شده واحد مشخص می‌باشد.

حال شخص B واحدی را که پیش خرید آپارتمان بصورت علی الحساب در نظر گرفته است را پیش خرید می‌کند و قرار بر این می‌باشد که در ابتدا مبلغ 500,000,000 تومان را به عنوان پیش پرداخت و مابقی را بصورت قسطی و سه ماهه به مبلغ 18,000,000 تومان را پرداخت نماید.

حال بعد از مدتی به شخص B اطلاع می دهند که با توجه به افزایش تورم و افزایش قیمت خرید مصالح، پروژه متوقف شده و کلیه اعضا برای تامین هزینه های ساخت، می‌بایست از این پس مبلغ 25,000,000 تومان را پرداخت نمایند و پروژه تا زمان پرداخت کلیه اعضا متوقف می ماند.

بیشتر بخوانید: واحد های آماده و پیش خرید آپارتمان (پیش فروش آپارتمان، ساخت ارتش)

مدتی پس از سر گیری دوباره پروژه، به شخص B اطلاع می دهند که با توجه به افزایش تورم و افزایش قیمت خرید مصالح، پروژه متوقف شده و کلیه اعضا میبایست از این پس مبلغ 35,000,000 تومان را پرداخت نمایند که این روند با توجه به طولانی تر شدن پروژه و توقف های پی در پی، برای سرمایه گزاری شهروندان زیان آور و برای تعاونی سازنده سود آور خواهد بود. در حالی که همچنان نه طبقه و نه سمت و سو واحد مشخص شده.

تفاوت پیش خرید آپارتمان با قیمت قطعی با پیش خرید آپارتمان با قیمت علی الحساب

معایب پیش فروش آپارتمان بصورت علی الحساب

- مشخص نبودن قیمت تمام شده واحد

- رقابت برای انتخاب طبقه واحد

- دیر یا زود شدن زمان تحویل پروژه

- قرارداد ساخت پروژه‌ های تعاونی ساز به صورت علی الحساب، با توجه به تورم و افزایش هزینه ‌ها ساخت امکان افزایش قیمت ساخت با اعضا وجود دارد.

- هرگونه خرید و فروش امتیاز پروژه چه در زمان ساخت و چه بعد از تحویل واحدها تنها در دفتر تعاونی قابل انجام و معتبر است.

- تعاونی به دلیل اینکه با پول‌ های پرداختی اعضای خود پروژه را پیش می‌برد در پیش بینی زمان تحویل پروژه هیچ گونه تعهد و جریمه ‌ای به اعضا نمی‌دهد.

- در پروژه‌ های تعاونی ساز طبقه و واحد هیچ یک از اعضای تعاونی ‌ها مشخص نبوده و انتخاب واحد پروژه با توجه به واریزی ‌ها و خوش حسابی اعضا در مراحل پایانی پروژه صورت می ‌پذیرد.

- تمام واحدها در زمان تحویل به اعضا فاقد رنگ آمیزی و کابینت بوده (چون این موارد سلیقه است) و به‌ صورت خام تحویل داده می ‌شود.